Otvorenie turistickej sezóny

Búdky sú na mieste

Vtáčie búdky, ktoré sme vyrobili v rámci projektu PARTI sú tam, kde patria – v lese. Dnes sme vystihli krásne slnečné počasie a hlavne voľný čas nášho konzultanta Kristiána Gregora a Gaťa, ktorí ako vysokoškoláci práve finišujú s poslednými skúškami. Búdky aj informačný panel sú na mieste a teraz iž iba budeme nenápadne striehnuť, či to pochopili aj vtáčiky, pre ktorých sme to vyrobili.

Urobme si štedrejšie Vianoce 2023

Už druhýkrát sme boli oslovení organizátormi akcie “Urobme si štedrejšie Vianoce“. Celé podujatie je založené na nadšení a ochote množstva ľudí, ktorí chcú pomôcť iným. Cieľová skupina sú seniori a rodiny s deťmi v sociálnej núdzi. Navštevujeme ich deň pred Štedrým večerom a obdarúvame darmi, ktoré sme získali od iných. Nadácia Život zabezpečila kapustnicu, ovocie, všetky ostatné dary sú od dobrých darcov. Podujali sme sa pomôcť pri roznášaní balíčkov tam, kde to bolo treba. A nebolo toho málo. Rozdelili sme sa do “úderných” skupín a vyrazili sme. Zážitky sme mali rôzne, ale spájala ich už predvianočná atmosféra a príjemní ľudia. Pocítili sme na vlastnej koži, aké je byť  na strane darujúceho. Je to veľmi príjemný pocit a doprajeme ho každému.

Posledný výjazd 2023

Boli sme na Starej Myjave na chate ktorú som si veľmi užila. V piatok sme prišli a čakali sme s Riuškou a Timejkou kým sa nájdu kľúče od našej izby lebo bola zamknutá. Trvalo to nejakých pätnásť minút. Keď sme sa konečne dostali do našej izby tak sme si rozdelili postele a ja som bola na takej veľkej pre dvoch takže mi bolo super. Vybalila som si veci a Peťo nás zavolal do kuchyne kde sme mali prednášku o vtákoch a vtačích búdkach. Bolo to veľmi zaujímavé ale trošku dlhé a už ku koncu ma to nebavilo. Keď sa skončila prednáška sme sa odfotili z našimi búdkami a mali sme na chvíľu voľno. Potom sme sa zase stretli a išli sme pozerať rozprávku ktorá sa volala Vianočná koleda pri ktorej Nika nastrašila Jakuba a bolo to srandovné . Keď sme dopozerali tak sme sa išli obliecť do pyžama a išli sme ešte za Lenkou a Nikou si zahrať UNO, ale ja som si skôr čítala a baby hrali no a okolo pol noci sme išli spať. V sobotu sme sa zobudili a išli sme na raňajky. Na raňajky boli párky ktoré boli výborné. Po raňajkách sme sa obliekli a vyrazili na menšiu turistiku. Išli sme na zjazdovku ktorá je na Starej Myjave. Bola to dosť dlhá cesta aj ma boleli nohy ale bolo to v pohode. Po ceste na zjazdovku sme vyberali Vianočný stromček aj sme vybrali ale nechali sme ho radšej v prírode. Keď sme prišli na zjazdovku tak sme zišli dole a išli sme sa naobedovať na hrádzu. Ja s Nikou som si dala čajík a potom sme pomáhali ostatným keď niečo nedojedli. Po obede sme išli naspäť na chatu a to už bolo nejakých 3,5 km. Prišli sme na chatu ja som si ľahla na posteľ a skoro som sa nezdvihla. Ale keďže boli nejaké dve hodiny tak som nezaspala. Keď som si trochu oddýchla tak som išla s chalanmi hrať futbal. Mala som celé topánky špinavé.
Bola celkom fajn. Prišiel večer a mali sme takú menšiu hru pri ktorej sme sa niečo naučili. Rozdelili nás do troch tímov. Ja som bola s Erikom a Ondrejom K. Ako prvé sme mali geografiu ktorú nás učil Samo. Myslím že na geografii nie je čo vysvetľovať. Ako druhé sme sa učili viazať uzly a učil nás ich Tomáš. Bolo to veľmi dobré, ale niektoré boli ťažké ale bolo to veľmi dobre vysvetlené. Ako tretie sme tancovali podľa Ondreja P. Tancovali sme Macarenu a všeličo iné a stále si to pamätám. Keď sme každý prešli jedným stanovišťom tak sme mali z toho písomku. To nebudem vysvetľovať to bola skúška či sme si niečo zapamätali. Keď sme začali tú písomku, tak sme to museli hneď prerušiť, lebo Timejka musela ísť domov tak sme si rozdali darčeky. Môj darček sa mi veľmi páčil. Dostala som šálku, termosku a čokoládu. Keď sme si rozdali darčeky vrátili sme sa k tej písomke. Keď sme napísali písomku, tak sme išli tancovať. Tancovali sme v pároch a to sa mi asi najviac páčilo. Potom dostali Lenka s Nikou, že by sme si zaspievali a ja som bola za. Spievali sme vianočné pesničky aj sme si pri nich zatancovali. Myslím že to je asi najväčší zážitok pre mňa s celej tejto chaty, lebo keď som videla chalanov, ako sa snažili a ako to prežívali tak to bolo vážne super. Spievali sme si asi tak hodinu a potom sme išli spať. Bola som v takom rozruchu, že som zaspala o pol jednej ráno ale aj napriek tomu som mala dosť veľkú energiu. V nedeľu ráno sme sa zobudili išli sme na raňajky a potom sme mali pobaliť ja som sa pobalila už večer takže som mala aspoň kľud. O desiatej sme odchádzali a fakt sa mi odtiaľ nechcelo odísť ale musela som. Dúfam že bude ešte mnoho takých to výborných akcií.
Sárka Benianová

Prišli sme na Starú Myjavu. Potom sme sa ubytovali. Ja Timejka a Sárka sme boli spolu na izbe. Potom sme pozerali o vtáčikoch. Ráno sme sa naraňajkovali a potom sme išli na turistiku. Potom sme sa vrátili na byt. Večer sme hrali hru. Potom sme pozerali film ( duch Vianoc ) Nedeľu ráno sme sa naraňajkovali a išli sme domov.
Ria Hanicová

Aj tohto roku sme mali tú možnosť ísť v dňoch 15.-17.12. na Posledný výjazd – Vianočnú chatu. Tento rok sa to konalo na Starej Myjave. Tak ako na každej chate nám tam bolo vynikajúco. Mali sme dobrú stravu, turistiku a aj program bol dobre prichystaný. Ubytovanie bolo vynikajúce, bez akýchkoľvek problémov a nedostatkov. Teším sa na ďalšie podobné akcie.
Ondrej Potfaj

Tento víkend sme boli na vianočnej chate na Starej Myjave. Bolo tam krásne. Boli sme aj na krátkej prechádzke po okolí. Večer sme si rozdali darčeky a spoločne sme strávili večer pri
rôznych aktivitách či pri filme. Úžasné pobyt a teším sa na ďalšie.
Samo Súkeník

Na poslednom výjazde sa mi veľmi páčilo, Kristián nám vysvetlil ako mame udržiavať vtáčie búdky z projektu PARTI, boli sme i na prechádzke kde ma zguľovali a nechýbal ani večer
rozdávania darčekov.
Adam Gajdoš

Na vianočnej chate na Starej Myjave som sa mal veľmi pekne. Zažili sme príjemnú turistiku, rozdali si darčeky, zasúťažili a zatancovali si. Ďakujem všetkým sa príjemný čas a pekne Vianoce všetkým.
Tomáš Kovačovic

Minulý víkend sme podľa našej tradície boli na vianočnej chate na Starej Myjave. V piatok sme absolvovali zaujímavú debatu o vtáčikoch. V sobotu nás čakala tradičná turistika, poobede sme strávili hrami a večer sme mali vianočné posedenie. Akcia bola výborná, rád som tam bol.
Jakub Kovačovic

Vianočná chata na Starej Myjave bola skvelá. Napriek tomu že počasie zrovna zimné, vianočné nebolo Vianočná atmosféra na chate bola rozhodne cítiť. Najviac sa mi páčila prezentácia Kristiána Gregora (lesníka) o lesnom vtáctve. Súvisela s našim projektom v ktorom sme vyrábali vtáčie búdky ktoré povešiame na Kamennom moste v Topoleckej. Celkovo som rád že som sa mohol zúčastniť. Ďakujem slečnám vedúcim a aj Peťovi za príjemný čas.
Ondrej Kovačovic

Projekt PARTI

Tento rok sa konal už 4. ročník PARTI projektu a my sme sa rozhodli do neho opäť zapojiť. Cez víkend 13. – 15. 10. sa uskutočnilo úvodné stretnutie všetkých organizácií zapojených do tohto projektu. Z našej ZO sa tam zúčastnili Lenka, Ondrej a Adam. Dozvedeli sa, ako napísať projekt, zorganizovať kampaň a mnoho ďalších vecí potrebných k uskutočneniu projektu.

Tému sme mali vmyslenú už dávno, čakali sme na príležitosť. Ešte v roku 2009 sme vyvesili prvých 10 búdok a niektoré žijú dodnes. Bolo potrebné niektoré obnoviť a pridať k ním nové. Cieľom nášho projektu je navrhnúť, vyrobiť a zavesiť vtáčie búdky na miestach, kde vtáčie obyvateľstvo chýba. Po porade s odborným konzultantom Kristiánom Gregorom sme sa zamerali na najmenšie spevavce v našich lesoch, hniezdiace v dutinách stromov. Pri tomto projekte nám pomáha aj Lesotur. Poradí nám vhodné miesto na umiestnenie búdok, pomôže nám s výrobou a ich zavesením.

Po celej agende od návrhu a spracovania projektu až po schválenie nastala etapa, na ktorú sa každý tešil najviac – výroba búdok. Nad rozmermi a konštrukciou sme veľmi nepremýšľali, na to sme si našli kompetentnejších a ich múdre rady na internetových stránkach.

Najprv bolo potrebné vytipovať vhodný materiál, nakúpiť a nájsť vhodných “majstrov” s cirkulárom a hobľovačkou. Dlho sme nehľadali. Ondrov otec sa ponúkol a my sme nezaváhali. V piatok večer pristáli v dielni dlhé dosky a v nedeľu ráno nás čakali vo vykúrenej chate presne narezané doštičky, akurát vhodné na naše búdky. Nebolo treba nič vymýšľať, len sa pustiť s vervou do práce.

A div sa svete, naozaj sa to podarilo na prvýkrát. 10 parádnych búdok ešte Lenka napustila fermežou proti poveternostným vplyvom a takmer hotovo. To finále sme si nechali na záverečný interaktívny seminár, kde sme sa stretli s Kristiánom – našim odborným garantom. Je študentom Technickej univerzity vo Zvolene a tejto problematike sa dlhodobo venuje. Porozprával nám aj ukázal veľa zaujímavého z jeho vlastných výskumov a postrehov.

Aby to nebolo prospešné len pre vtáctvo, ale aj pre ľudí, pri búdkach bude umiestnený náučný panel s informáciami o vtáčej populácii obývajúcej naše búdky. Konkrétne, po dohode s Lesoturom bude náučný panel zavesený na Chate na kamennom moste tam, kde chodíme pravidelne stanovať.

Po porade s odborníkmi budú nami vyrobené vtáčie búdky vyvesené v prírode koncom februára-začiatkom marca, kedy začína obdobie hniezdenia vtáctva.

Toto podujatie bolo podporené z dotácií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v oblasti práce s mládežou, ktoré administruje NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

Predvianočná Bratislava

Dňa 2. 12. 2023 sme sa išli pozrieť na vianočné trhy do Bratislavy. Boli sme v Inchebe, kde bol široký v pestrý výber rôznych vianočných produktov. Následne sme zavítali na vianočné trhy na námestí. Výlet bol úžasný a všetci sme si ho užili s horúcim punčom v ruke a pohľadom na krásne zasnežené mesto.
Samuel Súkeník

Dňa 2. 12. 2023 sme sa zúčastnili výletu v BA. Videli sme mnoho toho, čo sme dodnes nevideli. Bolo nám dobre, trhy boli zaujímavé, užili sme si aj Inchebu. Len nás trochu zaskočilo, keď sme boli vyhodení z kaviarne lebo sme boli „sedláci“. Teším sa však na iné akcie, ktoré si užijem rovnako ako túto.
Ondrej Potfaj

Bratislava je krásne mesto a z nádychom Vianoc je ešte krajšie. Boli sme na trhoch v Inchebe, mali tam všeličo. Potom sme sa presunuli cez most SNP na Hviezdoslavovo námestie a odtiaľ sme už išli na hlavné vianočné trhy. Dali sme si cigánsku a šťastní sme sa vrátili domov.
Adam Gajdoš

Bolo tam dobre (bratislava) až na tie ceny. Ale inak fajn až na tú zimu, ale inak dobre.

Poď von! 2023

Tak predsa prišiel! Kto? No predsa primátor! Sme radi, že dodržal slovo a prišiel medzi nás. Na bicykli a v skvelej nálade. Verím, že v takej aj odchádzal. Toto bol z historického hľadiska náš 27. ročník a opäť bol iný ako tie predchádzajúce. Predovšetkým sa tešíme z vynovenia priečelia bunkra a veríme, že na budúce to už bude aj zbytok.  Bolo nás síce trochu menej ako predtým, ale opäť sa stretli všetky vekové kategórie. Guláš chutil všetkým, počasie prialo, debaty boli družné … čo dodať. Ďakujeme všetkým za podporu … a ideme ďalej!

Bunker ožíva

Hneď je to lepší pohľad. Bunker je už vďaka Technických službám spevnený a “murársky” opravený, my natierame kovové časti a už zostáva iba drevené obloženie, na ktorom sa intenzívne pracuje. Veríme, že pracovníci Lesoturu sa pochlapia. Termín pochodu do bunkra sa blíži.

Prebehlo pár dní a “zázraky” sa dejú ….. Lesotur – áci nesklamali. Pozrite sa na túto parádu. Ešte dorobiť maličkosti, upratať a hostia môžu prísť!

Finišujeme aj my. Opravili sme lavičky na sedenie, natreli dvere vrchným náterom a začali generálku na nosnej stropnej šine. Po starom drevenom obložení už zostal iba popol a staré klince.

A je to! Bunker už má novú tvár. Pokračovanie nabudúce …..

15.CSSF na Prašníku

V piatok sme prišli a boli sme tam ako prví. Zapísali sme sa a dostali sme krásne tričká. Vymýšlali sme plagát. Potom sme spoznali naše spolubývajúce a bolo to super. Večer sme mali zoznamovaciu hru a diskotéku. Ale ja som na nej nebola, lebo Riu bolelo brucho tak som s ňou zostala na izbe. V sobotu sme mali konferenciu kde sa ukázal Selassie. Celú sobotu sme hrali futbal, a potom sme hrali nejakú hru. Večer ma čakal minitalent kde som spievala. Spievala som pieseň Kačenko turanská a vyhrala som 1. miesto 😊. Potom som zostala aj na diskotéke a zatancovala som si belgický tanec. V nedeľu sme sa naraňajkovali a odišli. Bolo tam super 😊. Ešte predtým než sme odišli nám Jakub krásne zaspieval.
Sára Benianová

Na tábore sa mi veľmi ľúbilo. Jedlo bolo super. Program bol skvelý. Ale najlepší bol Slážo. 😊
Erik Bučko

Bolo tam dobre aj program bol dobrý, aj jedlo bolo fajn. „Mali sme veľmi dobrých spolubývajúcich.“ A inak bolo fajn!
Jakub Kovačovic

Keď sme prišli sme sa hneď ubytovali. Oproti na mi boli chalani. Hrali sme aj futbal. Bolo tam dobre. Mali sme aj konferenciu. Celú sobotu sme hrali futbal. Nedeľu sme išli domov. Bolo tam super!
Ria Hanicová

Bolo tam skvele, prvýkrat som sa zúčastnil aj ako mladý vedúci a musím povedať, že som si to užil. Nebol som tam už len ako reprezentant za Starú Turú, ale už som bol zapojený aj do nejakých akcií a programu. Musím povedať, že som si to užil aj tú dikotéku a dúfam, že budúci rok mi bude umožnené ísť aj budúci rok.
Ondrej Potfaj

Viac o 15. CSSF si môžete prečítať na https://www.do-fenix.sk/2023/09/mame-za-sebou-15-cssf/

Víkend na Hrubej Strane

Cez víkend sme sa vybrali na chatu. Zamierili sme len neďaleko, a to na Hrubú Stranu, kde sme boli ubytovaní. V piatok po príchode bol voľný čas, ktorý väčšina využila na rôzne hry  a aktivity vonku. Avšak ja s Nikou sme sa pustili do pripravovania aktivity. Boli 3 stanovištia a na každom musel tím niečo spoločne spraviť. Potom náš program pokračoval kvízom, ktorí si tentokrát pre nás pripravili Ondrej Potfaj, Samo, Tomáš a Ondrej Kovačovic. My sme sa naučili nové veci a oni zistili ako môžu ich kvízy ešte viac vylepšiť.
Sobotu sme začali upršaným ránom. Na dnes sme mali dva hlavné body programu: vyjsť na Veľkú Javorinu a vyrábať vlastné výrobky. Dážď rozhodol za nás, Javorina sa nekoná. A tak nám zostal iba druhý bod. Každý z nás musel vyrobiť nejaký výrobok len za pomoci KPZ-ky a vecí z prírody. Dievčatá robili okrasné predmety a chlapci úžitkové. Keď na chvíľu prestalo pršať vybrali sme sa do lesa nazbierať si veci, ktoré potrebujeme. Po ceste späť sme všetci zmokli do nitky. Ešte, že sme neboli ďaleko. Po príchode na chatu sa začalo vyrábať. Všetci sa „zažrali“ do roboty a ani sme sa nenazdali a bol obed. Išli sme sa najesť do Cetuny, pretože tam dobre varia. Poobede bol čas oddychu, hier a dorábania výrobkov. Na olovrant nám Nika uvarila výbornú krupicovú kašu a na večeru sme mali pečené špekáčiky so zemiakovou kašou od Peťa. Po večeri prišiel čas na odprezentovanie našej  celodennej práce. Bolo vidno, že každý sa veľmi snažil. Všetci unavení sme zaľahli do postelí. Ale pozor! Týmto sa tento večer nekončil. Naši noví Mladí vedúci (Samo, Tomáš a Ondrej) prichystali nočnú hru. Mali na pomoc aj Erika s Gaťom, ktorí ostatných strašili.
V nedeľu sme sa naraňajkovali a išli sme sa pobaliť. Už len pre nás prišli rodičia a hurá na maminkin obed. Tento víkend sa mi veľmi páčil a dobre som si ho užila aj napriek nepriaznivému počasiu.
Lenka Polláková

Bolo tam fajn no ale bolo dobré aj jedlo a ten sľub bol docela fajn ale tá pašteka na hlave k tomu sa ani nevijadrujem. No proste tam bolo dobre.
Jakub Kovačovic

Páčilo sa mi jedlo aj program a som veľmi rád, že som splnil sľub. Tábor bol super.
Erik Bučko

Boli sme na víkendovej chate kde bolo super. V piatok sme prišli, vybalili sa a mali sme voľno. Oproti nám bol Bar Javorinka, kde sme si dali Kofolu. Večer sme hrali hru, ktorá bola super. V sobotu sme mali ísť na Veľkú Javorinu, ale nevišlo nám to, tým pádom sme mali celý deň voľno a s chalanmi sme hrali futbal. Večer sme sa hrali a v noci sme mali nočnú hru. V nedeľu ráno sme zaspali na raňajky ja aj Ria. Potom sme sa zbalili a išli domov.
Sárka Benianová

Boli sme v lese. Hrali sme tam aj hru na ktorej sme sa maľovali. Erik si zaviazal oči a potom ma maľoval. Hrôza! Vyzerala som hrozne. A ešte sme zaspali na raňajky!
Ria Hanicová

Na víkendovke bola dobrá nálada, hrali sme rôzne hry a aj napriek upršanému počasiu sme sa vedeli zabaviť! Tiež sme sa snažili vyrobiť nejaké úžitkové alebo okrasné predmety.
Adam Gajdoš

Túto akciu som si veľmi užil. Boli sme na pekných prechádzkach a vyrábali užasne výrobky. Veľmi som si užil aj program. Ďakujem za pekný víkend!
Tomáš Kovačovic

Tento víkend sme boli na chate na Hrubej Strane. Bola to skvelá akcia, na ktorej sme sa naučili ako vyrábať mnoho dobrých a užitočných vecí z dreva a KPZ-ky. Počasie nám síce moc nevyšlo, ale aj tak sme si to užili. Verím, že podobných akcií bude ešte veľa.
Ondrej Potfaj

Tento víkend sme boli v Hrubej Strane, kde sme sa učili novým praktickým veciam. Keďže nám počasie celkom nevyšlo, najčastejšie sme boli vnútri ale mali sme aj rôzne aktivity vonku po okolí. My ako mladí vedúci sme si pre deti pripravili rôzne zaujímavé aktivity vrátane nočnej hry.
Samuel Súkeník

Víkendovka na Hrubej strane bola super. Napriek tomu že nám počasie zrovna neprialo zábavy a zážitkov bolo požehnane. Najviac sa mi páčila aktivita s drevom kedy sme museli vytvárať niečo praktické len za pomoci vlastnej KPZ-tky a materiálu z lesa. Tiež ma potešila aj prítomnosť starších Fénixákov, Erika Holotu a Filipa Gatnárka ktorý našu spoločnosť obohatili o veľa zábavných okamihov. Celkovo som bol veľmi spokojný a rád som sa zúčastnil. Ďakujem slečnám vedúcim aj Peťovi za príjemný čas a dúfam, že sa aj na budúci rok stretneme na takejto akcii s takouto náladou a možno aj lepším počasím.